• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Δημιουργώ για τους Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης 2030

Οι βραβευμένες δημιουργίες των μαθητών του Α΄ Δημοτικού Σχολείου Λεμεσού στην Περιβαλλοντική Δράση: “Δημιουργώ για τους Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης 2030”

Οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄ τάξης του Α΄ Δημοτικού Σχολείου Λεμεσού, κατά τη σχολική χρονιά 2020-2021, στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής δράσης «Δημιουργώ για τους στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης 2030» (Μονάδα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του ΥΠΠΑΝ & Γερμανική Πρεσβεία) εξοικειώθηκαν με τους στόχους αυτούς και προέβησαν σε σχετικές εικαστικές δημιουργίες. Δυο από τις εφτά δημιουργίες που έγιναν πήραν πρώτο βραβείο στην κατηγορία τους και μία πήρε έπαινο. Πιο κάτω θα αναλυθεί με ποιο τρόπο δούλεψαν οι μαθητές και θα παρουσιαστεί το σκεπτικό των βραβευμένων δημιουργιών.

Αρχικά, τέθηκαν οι προβληματισμοί «Τι χρειάζονται οι άνθρωποι για να ζήσουν;» και «Πώς φαντάζονται τον κόσμο το 2030;» μέσω της ψηφιακή εφαρμογής slido. Οι μαθητές έγραφαν τις ιδέες/απόψεις τους για τους πιο πάνω προβληματισμούς και ταυτόχρονα έβλεπαν και τις ιδέες των άλλων. Έτσι, αβίαστα γινόταν επικοινωνία των ιδεών τους και τις οποίες επέκτειναν και ενίσχυαν. Ταυτόχρονα, σχολίασαν «τι είναι η βιώσιμη/αειφόρος ανάπτυξης». Μέσα από τις ιδέες τους αναδύθηκαν οι 17 στόχοι Αειφόρου Ανάπτυξης 2030 που συμφώνησαν οι ηγέτες 193 κρατών το 2015. Ακολούθως, σχολίασαν βίντεο, τραγούδια και δηλώσεις που αφορούσαν τους 17 στόχους και τη σημαντικότητά τους στη ψηφιακή εφαρμογή padlet: https://padlet.com/skevis/mq20xo21kgmyjyow. Στη συνέχεια η κάθε ομάδα επέλεξε έναν στόχο και μελέτησε σχετικές ηλεκτρονικές πηγές που περιλάμβαναν κείμενα, βίντεο, τραγούδια, φωτογραφίες και κόμικς. Μετά, συζήτησαν ποιο θα είναι το σύνθημά τους και το έδειξαν εικαστικά. Προσπάθησε κάθε ομάδα να δείξει τι ισχύει σήμερα και τι θα ήθελε να γίνει. Σημειώνεται ότι μέρος αυτών των δραστηριοτήτων έγιναν στο πλαίσιο του προγράμματος ATS-STEM.

Οι δυο ομάδες που πήραν το πρώτο βραβείο αφορούσαν τους Στόχους «1: Μηδενική Φτώχεια» και «3: Καλή υγεία και ευημερία» αντίστοιχα.

        

Η ομάδα που ασχολήθηκε με το Στόχο 1, αποτελείτο από τέσσερις μαθητές της Στ΄τάξης: Ναΐφ Αλ Αχμετ, Ινάς Αλρεφάι, Μάρβελ Σαλέχ και Μοχάμετ Ταραπλσι. Μέσα από αυτά που μελέτησαν αποφάσισαν ότι σύνθημα τους θα είναι «ΤΕΡΜΑ ΣΤΗ ΦΤΩΧΕΙΑ». Για να το δείξουν αυτό, σχεδίασαν δυο μάτια: ένα λυπημένο μισόκλειστο και ένα χαρούμενο ανοικτό. Μέσα στο λυπημένο μάτι έδειξαν ότι μόνο ένα μέρος των ανθρώπων έχουν χρήματα, για αυτό σχεδίασαν ένα μέρος της γης με ανθρώπους που από κάτω έχουν κίτρινα νομίσματα, ενώ μέσα στο χαρούμενο μάτι έδειξαν τι θέλουν να γίνει μέχρι το 2030. Δηλαδή σχεδίασαν ολόκληρη της γη για να δείξουν ότι πρέπει όλοι οι άνθρωποι να έχουν χρήματα, χωρίς να τους τα δίνει κάποιος, να τα κερδίζουν με την εργασία τους. Στο πάνω μέρος με το λυπημένο μάτι, το οποίο είναι κόκκινο από το κλάμα, παρουσίασαν κάποια δεδομένα σχετικά με τη φτώχεια: 1) Λόγω του πολέμου υπάρχουν άνθρωποι φτωχοί, 2) 42 000 παιδιά αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το σπίτι τους για αναζήτηση προστασίας λόγω συγκρούσεων, 3) 836 000 000 άνθρωποι σήμερα ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, 4) πολλοί άνθρωποι ζουν με 1,25 δολάρια την ημέρα τόσο σε χώρες όπως τη Νότια Ασία και την Υποσαχάρια Αφρική όσο και σε αναπτυσσόμενες χώρες (1 προς 5) και 5) υπάρχουν άνθρωποι που έχουν μόνο λερωμένο νερό για να πιούν. Σημειώνεται ότι το λυπημένο μάτι είναι σε σκούρο φόντο για να δείξει τα άσχημα συναισθήματα που υπάρχουν λόγω φτώχειας. Στο κάτω μέρος με το χαρούμενο μάτι έδειξαν σε κάθε κύκλο τι προτείνουν να γίνει ώστε να δοθεί ΤΕΡΜΑ ΣΤΗ ΦΤΩΧΕΙΑ: 1) Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) κατάλληλα για όλους, 2) ασφαλές σπίτι και αξιοπρεπές επίπεδο ζωής: φαγητό, ρούχα για όλους, 3) κατάλληλη εργασία για όλους, 4) σχολεία για όλους και ίσες ευκαιρίες μάθησης και 5) ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση σε κατάλληλη ιατροφαρμευτική περίθαλψη σε όλους. Με αυτά δηλώνεται ότι αν γίνουν όλοι οι άνθρωποι θα είναι χαρούμενοι, αφού η φτώχεια θεωρείται η χειρότερη μορφή βίας στον άνθρωπο. Σημειώνεται ότι το χαρούμενο μάτι είναι σε κίτρινο χρώμα, που δηλώνει το φως της χαράς που όλοι θέλουμε να έρθει στη γη και να μείνει για ΠΑΝΤΑ.

Η ομάδα που ασχολήθηκε με το Στόχο 3, αποτελείτο από τρεις μαθητές της Στ΄τάξης: Κύπρος Κιριάκ, Αριάδνη Κυριάκου και Ηλιάνα Νικόλοβα. Μέσα από αυτά που μελέτησαν συμφώνησαν ότι η υγεία όλων (περιλαμβάνει μικρούς και μεγάλους, φτωχούς και πλούσιους, διαφορετικές εθνικότητες, φυλές, θρησκείες, άτομα με αναπηρία) είναι πολύ σημαντική και πρέπει να φροντίζεται τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο κράτους. Έτσι, αποφάσισαν ότι σύνθημά τους θα είναι «Υγεία όλων πάνω από όλα». Για να το δείξουν αυτό, σχεδίασαν έναν ανθρώπινο σώμα με τα εσωτερικά του όργανα.  Κάθε όργανο με βάση τη λειτουργία του στο ανθρώπινο σώμα, απεικονίζει το τι πρέπει να γίνεται ώστε να εξασφαλιστεί η υγεία όλων σε ατομικό και σε συλλογικό επίπεδο. Ξεκινώντας από το κεφάλι και τον εγκέφαλο, το οποίο είναι το βασικότερο μέρος που ελέγχει το σώμα μας, έγραψαν λέξεις που δεν πρέπει να σκέφτονται οι άνθρωποι και λέξεις που τους επηρεάζουν θετικά. Πάνω από αυτές τις λέξεις σχεδίασαν ένα βιβλίο, αφού η ψυχική υγεία μπορεί να επιτευχθεί από αυτό. Ταυτόχρονα σχεδίασαν σε απαγορευτικό σήμα το τσιγάρο και τα ναρκωτικά, για να δηλώσουν ότι δεν πρέπει οι άνθρωποι να εξαρτώνται από διάφορες βλαβερές ουσίες, όπως το τσιγάρο και τα ναρκωτικά, για να έχουν την υγεία τους. Στη συνέχεια προχωρώντας προς τους πνεύμονες και την καρδία, η οποία είναι η βασική μηχανή του σώματος και το κέντρο του, σχεδίασαν ένα νοσοκομείο. Χρησιμοποιήσαν τους πνεύμονες και την καρδία για να δείξουν το νοσοκομείο, τα κύρια όργανα του κυκλοφοριακού και αναπνευστικού μας συστήματος, ώστε να τονίσουν τη σημαντικότητα της ύπαρξης του σε ΟΛΟ τον κόσμο. Οι πόρτες του νοσοκομείου σχεδιάστηκαν ανοικτές, για να δηλωθεί ότι θα πρέπει να είναι δωρεάν η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους τους ανθρώπους. Στη συνέχεια σχεδίασαν το συκώτι που είναι το εργοστάσιο του σώματος και έτσι το παρουσιάζουν ως εργαστήριο έρευνας. Δηλαδή, ότι χρειάζονται να γίνονται έρευνες ώστε να αντιμετωπίζονται οι ιοί και να κατασκευάζονται κατάλληλα και ασφαλή εμβόλια/φάρμακα για ΟΛΟΥΣ. Ακολούθως σχεδίασαν το στομάχι, εκεί που καταλήγουν οι τροφές στο σώμα ενός ανθρώπου, για αυτό και έδειξαν τροφές που πρέπει να τρώει κάποιος για να είναι υγιής (μεσογειακή διατροφή). Στα χέρια, εκεί που είναι οι μυς των ανθρώπων, παρουσιάζονται δυο δραστηριότητες που εξασφαλίζουν καλή υγεία και ευημερία: άθληση και ασφαλή γεννά. Όλα αυτά αν γίνονται δημιουργούν μια ασπίδα γύρω από τον άνθρωπο, η οποία τον προστατεύει από οποιοδήποτε ιό. Δηλαδή, ο άνθρωπος πρέπει να έχει υγιεινή ζωή (άθληση, μεσογειακή διατροφή, ψυχική υγεία, μόρφωση, χωρίς εξαρτήσεις) και να δέχεται δωρεάν φροντίδα από τον κράτος (δωρεάν πρόσβαση στις υπηρεσίες του νοσοκομείου, κατάλληλα εμβόλια/φάρμακα,  ασφαλής γέννα), ώστε να εξασφαλίζεται καλή υγεία και ευημερία.

Η ιδέα της κάθε βραβευμένης δημιουργίας αναλύεται στο βίντεο από τους ίδιους τους μαθητές: https://youtu.be/WHQAEonrDsg. Ας βάλουμε όλοι το λιθαράκι μας για επίτευξη των στόχων της αειφόρου ανάπτυξης 2030!